De Chief Happiness Officer en jij | USG HR
1 minuut leestijd

De Chief Happiness Officer en jij

Heb je weleens gehoord van een Chief Happines Officer (CHO)? Een CHO is een functie binnen een organisatie die zich richt op het bevorderen van het welzijn en de tevredenheid van de medewerkers. Dit klinkt erg breed. De rol van een CHO is dan ook vaak afhankelijk van de specifieke behoeften en cultuur van de organisatie. Dit kan uiteindelijk leiden tot hogere productiviteit, betere retentie en een positief bedrijfsimago. 

Het kan interessant zijn om je te verdiepen in de rol van een CHO binnen een organisatie.

Een CHO werkt namelijk vaak samen met de HR-afdeling om ervoor te zorgen dat de HR-strategieën en -praktijken bijdragen aan een hogere medewerkerstevredenheid.

Versterkende rollen 

Er zijn meerdere manieren waarop een CHO samenwerkt met de HR-afdeling om het welzijn en de tevredenheid van medewerkers te bevorderen. Zo wordt er vaak samengewerkt om beleid en strategieën te ontwikkelen die gericht zijn op het welzijn en de tevredenheid van medewerkers. Dit kan het ontwikkelen van inclusieve werkplekbeleid, welzijnsprogramma's en initiatieven voor werk-privébalans omvatten. Ook kunnen de CHO en de HR-afdeling samen doelen en KPI’s opstellen.

Een andere manier is om bijvoorbeeld samen welzijnsprogramma’s, teambuildingsactiviteiten of andere initiatieven te coördineren. De CHO ontwikkelt dan het programma, terwijl de HR-afdeling de administratieve en operationele ondersteuning verzorgt. Zo versterken HR en de CHO elkaar.

De rol van Chief Happiness Officer (CHO) is nog niet in elke organisatie ingeburgerd. Veel bedrijven hebben niet de specifieke titel "CHO," maar wel functies binnen de HR-afdeling die zich richten op werkgeluk en welzijn van medewerkers. Vaak worden deze verantwoordelijkheden gedragen door een HR Business Partner of HR-directeur. Ongeacht de functie die deze taak vervult moet er altijd een scherp oog zijn voor het welzijn van medewerkers!

Elke werkcultuur heeft andere behoeftes 

Over het algemeen genomen richt de CHO zich meer op het emotionele welzijn van medewerkers, terwijl de focus van de HR-afdeling meer ligt op loopbaan van medewerkers.

De HR-afdeling biedt vaak professionele ondersteuning zoals loopbaan coaching, terwijl de CHO zich meer richt op emotionele ondersteuning en welzijnsinitiatieven. Dit kan per organisatie verschillen. Elke bedrijfscultuur is anders en zowel een CHO als de HR-afdeling vormen zich naar deze cultuur.

Als professional 

Als interim HR-professional krijg je des te meer te maken met verschillende organisaties en organisatieculturen. Het is dus aan jou om elke keer opnieuw te ontdekken hoe de verhoudingen liggen.  

Start je binnenkort bij een nieuwe opdracht? Ga dan eens op onderzoek uit. Is er een CHO aanwezig? Hoe overlappen de werkvelden van de CHO en HR? Waar verschillen ze? En bovenal; hoe kan je de samenwerking opzoeken om het beste in het personeel naar boven te halen? Op HRpraktijk vind je meer ervaringen over de functie Chief Happines Officer. Lees bijvoorbeeld eens het artikel van de allereerste CHO bij Microsoft

Ben jij benieuwd wat USG HR voor jou als professional kan betekenen?Lees snel verder. Kan jouw organisatie de hulp van een HR professional gebruiken? Bekijkhier wat we te bieden hebben.

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen