HR Professional SSP
2 minuten leestijd

Acht bouwstenen van een ijzersterk SPP

Een strategisch personeelsplan (SPP) is niet meer weg te denken bij HR-afdeling. Naar schatting hebben de meeste grote- en middelgrote ondernemingen een SPP opgesteld. Dit is een proces waarmee organisaties hun huidige en toekomstige personeelsbehoeften identificeren en plannen om de bedrijfsdoelen effectief te kunnen bereiken. Met 8 bouwstenen is een ijzersterk SSP gemakkelijk opgesteld.

Met een SPP zitten de juiste mensen met de juiste vaardigheden op de juiste tijd op de juiste plek. Daarmee haalt je organisatie het beste uit haar personeel, worden collega’s in hun kracht gezet en is het personeelsbestand klaar voor verandering en de toekomst. Als HR-medewerker ben je nauw betrokken bij het opstellen van een SPP. 

 

De bouwstenen 

Als je begint met het opstellen van zo’n SPP, kan het lastig zijn om te bedenken waar je moet starten. Om je te helpen, heeft HR Praktijk acht bouwstenen opgesteld. 

 

  1. Een analyse van missie, visie, strategie, en externe omgeving; 

  1. Een inventarisatie van kenmerken van het huidige personeelsbestand (sekse, leeftijd, diensttijd, loonkosten, salarispositie, arbeidsrelatie, deeltijdomvang), en de huidige kwaliteit van personeel (HR3P). Een analyse van de instroom, doorstroom en uitstroom (IDU) in het verleden; 

  1. Vaststellen van strategische toekomstscenario’s; 

  1. In beeld brengen van ontwikkelingen op de externe arbeidsmarkt; 

  1. Voorspellen van de mogelijke toekomstige bezetting (aanbodzijde) op basis van vooronderstellingen rond door- en uitstroom, in K3R-termen; 

  1. Bepalen van de toekomstige noodzakelijke formatie (vraagzijde) door de strategische consequenties van de ontwikkelde scenario’s te vertalen naar de in dat geval gewenste formatie in K3R-dimensies; 

  1. Bepalen van de ‘gaten en bulten’, de gaps tussen gewenst en verwacht (per K3R dimensie); 

  1. In beeld brengen van cocktail aan acties om deze ‘gaps’ te overbruggen. 

 

Beheer je risico’s 

De laatste bouwsteen, het vermijden van mogelijke gaten, is het preventieve karakter van een SPP. Een SPP maakt het mogelijk tijdig te anticiperen, in plaats van steeds naderhand op korte termijn brandjes te moeten blussen. Eén van de voordelen van het SPP is ook het betere risicobeheer op het personeelsbestand. Deze wordt beter ingedekt tegen verandering en risico’s zoals vergrijzing. 

 

HR Praktijk 

Kom je op een nieuwe opdracht en wordt je betrokken bij het SPP? Of word je al een tijdje gedetacheerd en besluiten ze eindelijk een SPP op te stellen of bij te werken? Denk dan aan deze bouwstenen. Leg ze er naast en kijk waar het SPP aangevuld kan worden. En vergeet niet om de website van HR Praktijk in de gaten te houden voor nog meer relevante kennis en ontwikkeling! 

 

Ben jij benieuwd wat USG HR voor jou als professional kan betekenen? Lees snel verder. Kan jouw organisatie de hulp van een HR professional gebruiken? Bekijk hier wat we te bieden hebben.  

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen